Als ik mijn dagelijkse haarverzorgingsroutine in één woord zou moeten beschrijven, dan zou dat vrijblijvend zijn. Mijn haar is altijd vrij onderhoudsarm geweest dankzij zijn natuurlijke zachtheid (ik weet het, ik schep op), maar het is ook kaarsrecht, super fijn en volledig verstoken van textuur, wat niet echt veel ruimte laat voor creativiteit. Daarom ben ik voortdurend op zoek naar producten die mijn lokken voller maken en liften. Maar na jarenlang geïnvesteerd te hebben in alle volumineuze crèmes, sprays en mousse’s, ben ik het zat om honderden euro’s uit te geven aan producten, alleen maar om dezelfde slappe resultaten te krijgen. Toen een vriendin me onlangs voorstelde aan MONDAY Haircare, een populair merk uit Nieuw-Zeeland dat belooft luxueuze resultaten te leveren tegen een betaalbare prijs, was ik dan ook meteen geïntrigeerd
Snelle feiten
- 5,95€ per stuk
- Geen SLS
- Vrij van wreedheid
- Veganistisch
- Bevat kokosolie, gemberwortelextract, en provitamine B5
Wat is MONDAY Haircare?
MONDAY is het geesteskind van de Nieuw-Zeelandse ondernemer Jaimee Lupton, die het merk voor het eerst lanceerde in 2018 voordat het in januari 2021 naar de VS werd uitgebreid. Hoewel het merk uit slechts vier shampoo- en conditionerformules bestaat (Gentle, Moisture, Smooth en Volume), die allemaal 8 dollar kosten, sloegen de roze, minimalistisch ontworpen flessen en schone formules van het merk al snel aan bij het publiek, waardoor het indie-merk schijnbaar van de ene op de andere dag een Instagram-sensatie werd. Volgens het merk zijn er sinds de lancering in de Verenigde Staten zelfs al meer dan een half miljoen flessen verkocht, met meer dan 10.000 verkochte flessen per dag (dat zijn zeven flessen per minuut, mocht je je dat afvragen).
Met zoveel hype rond het merk, inclusief lof van Bella Hadid’s hairstylist Jenna Perry, wist ik dat ik het een keer moest proberen. Lees verder voor mijn volledige review van de virale shampoos en conditioners van MONDAY Haircare.
De formule
Gezien de specifieke behoeften van mijn haar, besloot ik voor MONDAY’s Volume collectie te gaan, die volgens het merk speciaal geformuleerd is met ingrediënten “die bekend staan om zacht, dun en glanzend haartype.” (Check, check, en check.)
Hoewel alle producten van het merk veganistisch en SLS-, parabenen- en wreedheidvrij zijn (een must voor mij), bevat de Volume lijn in het bijzonder ook een handvol huidverzorgingsgeïnspireerde ingrediënten, waaronder kokosolie, gemberwortel, en panthenol (pro-vitamine B5). Kokosolie (rijk aan melkzuur) zorgt voor extra voeding en conditionering, terwijl gemberwortel de doorbloeding van de hoofdhuid bevordert en zo belangrijke voedingsstoffen aan de haarzakjes levert voor een gezondere groei en regeneratie. Panthenol staat erom bekend beschadigd haar te helpen herstellen en versterken, gespleten haarpunten te verminderen en de elasticiteit van het haar te verbeteren, vandaar dat het algemeen wordt beschouwd als de “gouden standaard” van vochtinbrengende crèmes voor het haar.
Het duurzaamheidselement
Naast alle ingrediënten die goed zijn voor het haar, heeft MONDAY ook verschillende stappen ondernomen om haar producten niet alleen een betaalbaarder alternatief te maken voor merken van salonkwaliteit, maar ook een duurzamer alternatief. Om te beginnen is de kenmerkende vierkante vorm van de flessen niet alleen voor de esthetiek – ze kunnen ook strakker en efficiënter worden verpakt, waardoor de totale CO2-voetafdruk kleiner wordt. Andere initiatieven zijn het gebruik van 100% gerecycled verpakkingstape bedrukt met milieuvriendelijke inkt op sojabasis, verzenddozen gemaakt van gerecycled materiaal, en het elimineren van alle plastic verpakkingen – dat betekent geen plastic vulmiddelen, polystyreen of noppenfolie.
Het gevoel
Mijn ervaring is dat voluminescente shampoo- en conditionerformules vaak dun en waterig aanvoelen, wat niet altijd voor de meest luxueuze wasbeurt zorgt. Gelukkig hoefde ik me daar geen zorgen over te maken met de Volume-collectie van MONDAY. In plaats daarvan heeft de shampoo de vorm van een dunne gel, terwijl de conditioner een lichtgewicht crème is – beide maken het gemakkelijk om het product door de lengte van mijn lokken te werken zonder onnodige fall-out te veroorzaken (een groot huisdierprobleem van mij). Ondanks het feit dat de shampoo geen SLS bevat (wat ervoor zorgt dat een shampoo schuimt), geeft de shampoo ook een verrassend rijk en voedend schuim, waardoor mijn haar na het uitspoelen schoon aanvoelde, niet gestript of bedekt. Hetzelfde geldt voor de conditioner, die snel werd uitgespoeld en mijn haar meteen zachter en minder klitterig liet aanvoelen.
De geur
Wat de geur betreft, alle MONDAY-producten hebben de kenmerkende Gardenia-geur van het merk, met een licht, fruitig-bloemig aroma. Hoewel ik over het algemeen niet veel denk aan de geur van mijn haarverzorgingsproducten – ik geef veel meer om het eindresultaat dan om de olfactorische voordelen – kon zelfs ik het niet laten om er een vleugje van mee te pikken toen ik uit de douche kwam. Maar wees gerust, als je gevoelig bent voor zware parfums of liever hebt dat je haar niet de hele dag naar een Macy’s parfumwinkel ruikt, de geur is subtiel en zal je favoriete parfum niet overstemmen.
Mijn resultaten
Nadat ik mijn haar had uitgespoeld, was het tijd om de shampoo en conditioner aan de gevreesde kamtest te onderwerpen. In het verleden heb ik gemerkt dat zelfs de beste volumeproducten te droog zijn voor mijn tere lokken, waardoor het kammen net uit de douche (als ze het kwetsbaarst zijn) een nachtmerrie wordt. Dat was niet het geval met MONDAY. Mijn breedtandige kam gleed als boter door mijn haar zonder ook maar één knoopje te raken. Tot zover een goede start.
Nadat ik mijn haar een half uur aan de lucht had laten drogen, bracht ik een pompje van mijn hittebeschermende crème aan (een must voor sterk en gezond haar) en föhnde ik het haar verder droog. Ik kon meteen een verschil zien. Hoewel de shampoo en conditioner me geen Dolly Parton volume gaven, liet het mijn haar lichter en voller aanvoelen, waardoor het makkelijker te liften was bij mijn haaraanzet met een ronde borstel. Bovendien voelden mijn lokken waanzinnig zacht en glanzend aan, de twee dingen die ik vaak moet opofferen als ik volumizing en texturizing producten gebruik. In vergelijking met mijn gebruikelijke luxe shampoos en conditioners, waaronder producten van merken als R+Co, Oribe en Olaplex, leveren de producten van MONDAY vergelijkbare resultaten op voor een fractie van de prijs, waardoor ze in mijn ogen een groot succes zijn.
Het eindoordeel
Ik moet toegeven dat ik mijn twijfels had of een betaalbaar product wel hetzelfde resultaat zou kunnen leveren als mijn vertrouwde luxeproducten, maar MONDAY heeft de beweringen volledig waargemaakt en nog meer. De formules voldeden niet alleen aan al mijn eisen wat betreft ingrediënten (veganistisch, wreedheidvrij, SLS-vrij en kleurveilig), ze waren ook nog eens prettig in gebruik, roken heerlijk en, nog belangrijker, lieten mijn haar er zacht, soepel en gezond uitzien en aanvoelen. Ik zal niet zeggen dat de formules het volume van mijn haar drastisch hebben verbeterd, maar om eerlijk te zijn, als je haar van nature steil en fijn is zoals het mijne, zullen weinig dingen dat doen. Toch kijk ik ernaar uit om de producten van MONDAY een vast onderdeel van mijn routine te maken, iets waar zowel mijn haar als mijn portemonnee blij mee zullen zijn.
Productspecificaties
Productnaam: Monday Haircare Volume Shampoo
Ingrediënten: Water (Aqua), Dinatrium Laureth Sulfosuccinaat, Natrium C14-16 Olefine Sulfonaat, Cocamide MEA, Cocamidopropyl Hydroxysultaine, Cocamidopropyl Betaine, Glycerine, Peg-7 Glyceryl Cocoate, Cocos Nucifera (Kokos) Olie, Zingiber Officinale (Gember) Wortel Extract, Tocopheryl Acetaat, Citroenzuur, Natrium Lauroyl Sarcosinaat, Decyl Glucoside, Polyquaternium-7, Natriumbenzoaat, Natriumchloride, Natrium PCA, PEG-120 Methyl Glucose Dioleaat, Ethylhexylglycerine, Fenoxyethanol, Benzyl Alcohol, Tetradeceen, Bht, Dinatrium EDTA, Natriumsulfaat, Hexyl Cinnamal, Natriumsulfiet, Hexadeceen, Butyleenglycol, Linalool, Parfum (Geur).
Grootte: Verkrijgbaar in 354ml en 796ml
Geschikt voor: Fijn haar
Productnaam: Monday Haircare Volume Conditioner
Ingrediënten: Aqua (Water), Cetearyl Alcohol, Glycerine, Behentrimonium Chloride, Butyrospermum Parkii (Shea) Boter, Cocos Nucifera (Kokosnoot) Olie, Zingiber Officinale (Gember) Wortel Extract, Panthenol, Tocopheryl Acetaat, Citroenzuur, Hydroxyethylcellulose, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Distearyldimoniumchloride, Amodimethicone, Fenoxyethanol, Natriumbenzoaat, Isododecaan, Natrium Pca, Benzyl Alcohol, Ethylhexylglycerine, Cetrimonium Chloride, Trideceth-12, Tetranatrium EDTA, Hexyl Cinnamal, Butyleenglycol, Isopropyl Alcohol, Parfum (Geur).
Grootte: Verkrijgbaar in 354ml en 796ml
Geschikt voor: Fijn haar